Därför ska du ställa ut på Hem & Villamässan

Som deltagande och/eller utställare på Hem & Villamässan träffar du ett stort antal potentiella kunder som letar effektiva, hållbara och flexibla lösningar som förenklar vardagen och ger tid åt annat. Därför är Hem & Villa en modern marknadsplats där besökare hittar produkter de efterfrågar, och du som utställare kan sälja in er vision om framtidens boende.

• Skapa ett personligt möte
• Stå ut i konkurrensen
• Bred och engagerad målgrupp
• Stor chans till försäljning och nya kundrelationer

Tre fokusområden

Hem & Villamässan bygger på tre olika fokusområden

Hem & Villa är platsen där våra besökare kan starta upp sina projekt, söka rådgivning och fördjupa sin förståelse för det byggprojekt som man har framför sig, men också se vilka möjligheter en investering kan utmynna i.

De som besöker Hem & Villa vill träffa experterna direkt och få rådgivning. Därför samlar vi fler företag och experter under samma tak än någon annan aktör kommer i närheten av. Det sätter utställarna i ett större sammanhang - och besökarna får en stor mängd av alternativ och inspiration.

Bygga nytt – Aldrig har det byggts så mycket i Sverige som det gör nu. Intresset från besökarna är stort över att träffa relevanta tillverkare och leverantörer. Inom området Bygga nytt kommer det finnas gratis rådgivning för besökarna och ett gediget scenprogram som förser besökarna med kunskap om allt som behövs för att starta ett byggprojekt.

Renovera – Renoveringsboomen är här för att stanna och intresset är stort. Besökarna möter leverantörer som kan hjälpa dem att förändra och förbättra bostaden med allt från fönster och dörrar till tak och golv.

Smarta hemmet – Ett smart hem innehåller smarta produkter. Smarta produkter och inredning som kan kopplas upp mot en app eller styras digitalt. Det framtida smarta hemmet är även ett energismart hem som exempelvis skyddar oss från värme och kyla. Här finns smarta produkter för de som tänker smart och hållbart.

Stor målgrupp

Bygg och renoveringsbranschen boomar och målgruppen är stor

• 51,1 miljarder omsättning svenska renoveringsmarknaden 2020.
• 140 000 personer 18–79 år har flyttat till en större bostad under pandemin. (Fastighetsvärlden, 2021)
• 850 000 personer hade gjort rotavdrag första halvåret 2021. Det är 100 000 fler än motsvarande period i fjol och högsta siffran någonsin. (Villaägarna/Skatteverket, 2021)
• 81 % planerade bygg-eller renoveringsprojekt hemma sommaren 2021. (Sifo/Byggmax, 2021)
• 66 500 fler personer som använde sig av ROT 2020 än 2019. Totalt 1,1 miljon köpare. Snittavdraget var 10 000kr. (Villaägarna/Skatteverket, 2021)
• 13 % ökning 2020 jämfört med 2019 i sålda fritidshus, rekordstort antal. (Svensk Mäklarstatistik, 2020)
• 7,14 % ökning renoveringsindex jan-aug 2021 (Renoveringsindex)
• 10 % ökning ROT-avdraget från 2019 till 2020 (10,9 miljarder SEK) (Villaägarna/Skatteverket, 2021)

Hållbarhet och smarta lösningar

Intresse för hållbarhet och smarta lösningar är trender i tiden!

Majoriteten av potentiella besökare är intresserade av återbruk och att renovera miljövänligt. Att köpa begagnade fönster eller dörrar ur både estetiska skäl, men också hållbart.

Våra potentiella besökare menar att smarta lösningar också kan vara hållbara – till exempel intresse för att anpassa kök för vegetarisk mat eller lösningar som minskar matsvinn.

• 50 % tror de kommer bo i ett smart hem om 10 år (Nordisk Boendebarometer, 2021)
• 6 av 10 svenskar vill ha smarta hem (Nordisk Boendebarometer, 2021)
• 40% vill att ett smart hem ska ge ökad trygghet och säkerhet (Bostadsrapporten 2021, Skanska)
• 1 av 4 uppger att de vill ha egenproducerad el i hemmet för att kunna leva mer hållbart i framtiden (Bostadsrapporten 2021, Skanska)
• 6 av 10 vill se smarta system som effektiviserar resursförbrukningen i hemmet i sin bostad 2030. (Bostadsrapporten 2021, Skanska)
• 53 % vill ha ett smart hem för att kunna spara pengar, exempelvis genom minskad förbrukning (Bostadsrapporten, 2021)
• 80 % tycker det är viktigt att bostaden är klimatsmart vid flytt till nyproduktion. (Prognoscentret, 2021)

För utställare och besökare

För våra utställare

• Möjlighet till maximal exponering på digitala reklamskyltar på och runt mässanläggningen
• Marknadsföring av mässan i branschmagasin, dagspress, utomhusannonsering, webb, sociala medier och relevanta nätverk och kanaler
• Företagsprofil Online– ditt ansikte ut mot kunderna på webben. Chans att marknadsföra dina produkter innan och under mässan. Lägg upp mässerbjudanden.

För våra besökare

• Få inspiration till ditt husbygge/renovering
• Rådgivning med experter husbyggnation
• Få tips inför din renovering eller tillbyggnation
• Smarta produkter och inredning till ditt smarta hem
• Bli energismart – lär dig allt om solceller, laddstolpar etc.
• Köp dina produkter på plats
• Över 150 utställare
• Aktiviteter och utställningar
• Upplev det smarta hemmet