Tre fokusområden skapar en starkt sammanhållen konceptualisering

På Hem & Villamässan har du som deltagande företag chansen att under tre dagar skapa ditt kontor och träffa nya samt befintliga kunder som kommer för att jämföra, uppleva och testa allt till hemmet. Det här är den perfekta mötesplatsen för produkter och tjänster för hemmet, fritidshuset och trädgården. Förutom möjligheten att handla från er utställare arrangerar vi flertalet aktiviteter för våra besökare som öppna föredrag och personlig rådgivning med experter.

Tre fokusområden

Hem & Villamässan bygger på tre olika fokusområden

• Bygga nytt
Inom området finns: Husleverantörer och tillverkare, nybyggen och komplementbyggnader samt gratis rådgivning för besökare.

• Renovera
Inom området finns: Byggmaterial och ytskikt, kök och bad/VVS, el och belysning och säker bostad.

• Smarta hemmet
Inom området finns: Uppkopplade produkter och tjänster, energismarta lösningar och experter.

Hem & Villa är platsen där våra besökare kan starta upp sina projekt, söka rådgivning och fördjupa sin förståelse för det byggprojekt som man har framför sig, men också se vilka möjligheter en investering kan utmynna i.

De som besöker Hem & Villa vill träffa experterna direkt och få rådgivning. Därför samlar vi fler företag och experter under samma tak än någon annan aktör kommer i närheten av. Det sätter utställarna i ett större sammanhang - och besökarna får en stor mängd av alternativ och inspiration.

Bygga nytt

Aldrig har det byggts så mycket i Sverige som det gör nu. Intresset från besökarna är stort över att träffa relevanta tillverkare och leverantörer. Inom området Bygga nytt kommer det finnas gratis rådgivning för besökarna och ett gediget scenprogram som förser besökarna med kunskap om allt som behövs för att starta ett byggprojekt.

Renovera

Renoveringsboomen är här för att stanna och intresset är stort. Besökarna möter leverantörer som kan hjälpa dem att förändra och förbättra bostaden med allt från fönster och dörrar till tak och golv.

Smarta hemmet

Ett smart hem innehåller smarta produkter. Allt som har en Wi-Fi-anslutning och går att koppla upp mot internet räknas som smarta. Smarta hemmet handlar även om vår framtid med energismarta lösningar som både hjälper oss att spara pengar och skyddar mot värme och kyla. Här finns smarta produkter för de som tänker smart och hållbart.

Stor målgrupp

Bygg och renoveringsbranschen boomar och målgruppen är stor

• 51,1 miljarder omsättning svenska renoveringsmarknaden 2020.
• 140 000 personer 18–79 år har flyttat till en större bostad under pandemin. (Fastighetsvärlden, 2021)
• 850 000 personer hade gjort rotavdrag första halvåret 2021. Det är 100 000 fler än motsvarande period i fjol och högsta siffran någonsin. (Villaägarna/Skatteverket, 2021)
• 81 % planerade bygg-eller renoveringsprojekt hemma sommaren 2021. (Sifo/Byggmax, 2021)
• 66 500 fler personer som använde sig av ROT 2020 än 2019. Totalt 1,1 miljon köpare. Snittavdraget var 10 000kr. (Villaägarna/Skatteverket, 2021)
• 13 % ökning 2020 jämfört med 2019 i sålda fritidshus, rekordstort antal. (Svensk Mäklarstatistik, 2020)
• 7,14 % ökning renoveringsindex jan-aug 2021 (Renoveringsindex)
• 10 % ökning ROT-avdraget från 2019 till 2020 (10,9 miljarder SEK) (Villaägarna/Skatteverket, 2021)

Hållbarhet och smarta lösningar

Intresse för hållbarhet och smarta lösningar är trender i tiden!

Majoriteten av potentiella besökare är intresserade av återbruk och att renovera miljövänligt. Att köpa begagnade fönster eller dörrar ur både estetiska skäl, men också hållbart.

Våra potentiella besökare menar att smarta lösningar också kan vara hållbara – till exempel intresse för att anpassa kök för vegetarisk mat eller lösningar som minskar matsvinn.

• 50 % tror de kommer bo i ett smart hem om 10 år (Nordisk Boendebarometer, 2021)
• 6 av 10 svenskar vill ha smarta hem (Nordisk Boendebarometer, 2021)
• 40% vill att ett smart hem ska ge ökad trygghet och säkerhet (Bostadsrapporten 2021, Skanska)
• 1 av 4 uppger att de vill ha egenproducerad el i hemmet för att kunna leva mer hållbart i framtiden (Bostadsrapporten 2021, Skanska)
• 6 av 10 vill se smarta system som effektiviserar resursförbrukningen i hemmet i sin bostad 2030. (Bostadsrapporten 2021, Skanska)
• 53 % vill ha ett smart hem för att kunna spara pengar, exempelvis genom minskad förbrukning (Bostadsrapporten, 2021)
• 80 % tycker det är viktigt att bostaden är klimatsmart vid flytt till nyproduktion. (Prognoscentret, 2021)